Jarný šalát s bulgurom a vajcami

Záhradka na stôl do veľkých horúčav
23.6.2022
Lekcia skladania obrúskov
28.6.2022

Leto je v plnom prúde a my máme prirodzene chuť sa hýbať, jesť zdravo a rozumne. Ak práve robíte podobné rozhodnutia, som tu s jedným kvalitným a super chutným tipom...

Pokiaľ máte v kuchyniach uvarené aj neuvarené vajcia, ktoré treba skonzumovať, vyskúšajte ich začleniť do taniera plného šalátového mixu, ktorý sa skladá z bulguru, avokáda a chrumkavej zeleniny. 

Je to pokrm, ktorý ochutnáte len raz, a v kuchyni sa vám usadí už navždy. Jeho základom je bulgur, čo je usušená drvená celozrnná pšenica, z ktorej múky sa vyrábajú semolinové cestoviny. Je už predvarená, takže jej úprava potom trvá max. 15 minút. S bulgurom som sa stretla prvýkrát, keď som pracovala na knihe Hojnosť (Yotam Ottolenghi). Nešlo inak, než vypočuť pokynov tohto majstra zeleninovej kuchyne, a pochopiteľne som pri práci varila a ochutnávala. Bulgur pripravujem na viacero spôsobov, ale tu je ten najjednoduchší, taký ochutnávkový, ktorý vychádza z presláveného libanonského bylinkového šalátu Tabbouleh, ku ktorému budete mať doma vždy dostatok surovín. Hovorím, naozaj len vychádza, pretože do správneho šalátu patria bylinky v obrovskom množstve a je doplnený sladkými paradajkami.

Keby ste nevedeli, ako jedlo naaranžovať, alebo ako úhľadne nakrájať spomínané vajíčka, k dispozícií sú rozmanité kuchynské pomôcky.

ŠALÁT S BULGUROM, AVOKÁDOM A VAJCAMI

Príprava: 30 minút * Získate: 4 porcie

Bulgur

  • 200 g bulguru
  • dvojnásobné množstvo vody
  • zväzok petržlenovej vňate, asi 70 g
  • hrsť lístkov čerstvej mäty
  • 2 väčšie strúčiky cesnaku, roztlačené
  • 1 červená cibuľa
  • 4 lyžice olivového oleja
  • soľ a čerstvo mleté ​​korenie
  • guličky ružového korenia
  • pár kvapiek citróna alebo limetky

Na dokončenie 1 porcie

  • 4 plátky mäkkého nearomatického zrejúceho syra, napr. Blaťácke zlato, Gyros, Roháč
  • polovica menšieho avokáda
  • 1-2 vajcia uvarené natvrdo
  • na dozdobenie listy mladého červeného mangoldu, špenátu, červenej repy a pod.

1. Bulgur odmerajte a do hrnca dajte dvojnásobné množstvo osolenej vody. Dobre ho prepláchnite teplou vodou a následne varte 12-15 minút. Počas tejto doby by sa mala voda vstrebať, ak ste dali vody viac, zvyšok zlejte. Potom nechajte hrniec ešte 5 minút zakrytý.

2. Nabobtnaný bulgur dajte do veľkej misy a našuchorte ho vidličkou. Nadrobno nakrájajte petržlenovú vňať, z mäty otrhajte lístky. Do bulguru pridajte roztlačený cesnak, krúžky červenej cibule, 4 lyžice olivového oleja, zmes osoľte a okoreňte mletým čiernym korením. Pridajte ružové korenie, pár kvapiek citróna, všetko premiešajte a ochutnajte. Nakoniec zľahka vmiešajte celé množstvo byliniek. Až teraz bude mať šalát charakteristickú výraznú chuť.

3. Šalát rozdeľte na 4 taniere, pridajte syr poprášený sladkou paprikou, vajcia a avokádo. Celok dozdobte čerstvými lístkami ľubovoľného šalátu.

Tu vidíte bulgur - pozor nezamieňajte ho za kuskus. Naozaj nemá nič spoločné s cestovinami a má úplne odlišnú chuť. Má nižší glykemický index ako ryža, aj viac vlákniny. Pokiaľ zoženiete celozrnný kuskus, bude tmavší a po uvarení získa výraznejšiu orieškovú arómu. Na uvarené vajcia som využila krájače na vajcia, ktorý ich rozkrájal na pekné kolieska a štvrtinky.

Zhrnutie o bulgure

  • Bulgur je veľmi zdravý, spolu s ním prijmete veľmi príjemným spôsobom celozrnnú stravu bohatú na vlákninu. Bude vám chutiť samotný, ale je možné ho použiť všade tam, kde by ste podávali ryžu.
  • Jedná sa o lúpanú, predvarenú rozdrvenú pšenicu, z ktorej behom okamihu vytvoríte hodnotné jedlo. Spôsob uchovania pšeničných zŕn má svoje logické vysvetlenie. V krajinách, kde by sa vplyvom tepla pšenica pokazila, sa touto úpravou v sušenom stave mohla pomerne na dlho zakonzervovať. My sme tak získali úplne skvelý prírodný polotovar.
  • K bulguru môžete pridať všetky svoje obľúbené zeleninové chute. Základ vždy tvorí jemne nasekaná petržlenová vňať vo veľkom množstve a mäta na dochutenie. Sladkosť dodávajú zrelé paradajky, ochutenie kvalitný olej, cesnak, sladká cibuľa a korenie. K dokonalosti prispievajú ďalšie efektné kombinácie chutí – semienka granátového jablka, koriandra, orechy a hrozienka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.